• АРТ-ТЕРАПІЯ. ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ. МУЗИКОТЕРАПІЯ

    Метод арт-терпії є ефективним та незамінним інструментом при роботі з вихованцями нашого будинку дитини. Мультидисциплінарною командою спеціалістів спеціально під кожну дитину розробляється індивідуальна програма з використанням методів арт-терапії, виходячи з її медичного висновку, анамнезу, віку і особистісних особливостей. Кожна дитина унікальна, і арт-терапія дозволяє враховувати її інтереси. Це доступно завдяки великій кількості видів творчості, адже хтось любить співати і танцювати, грати в театрі і брати участь в постановках, а хтось – малювати або ліпити в тихій і спокійній атмосфері.

    Існує безліч різновидів арт-терапії:

    • ізотерапія -заняття образотворчим мистецтвом;
    • пісочна терапія;
    • терапія кольором;
    • музична терапія або терапія співом;
    • драма терапія;
    • бібліотерапія – складання або прочитання літературних творів;
    • танцювальна терапія;
    • глинотерапія;
    • лялькотерапія і багато інших.

    У роботі з особливими дітьми фахівці керуються головними принципами арт-терапії – це прийняття дитини такою, якою вона є. Саме в арт-терапії дитина має можливість зробити самостійний вибір. Головний принцип роботи – це йти за дитиною, за її вибором, потребою, якщо звичайно, це не шкодить її фізичному, психічному здоров’ю і цілям, які стоять.

    Для арт-терапії не потрібні навички дитини в спілкуванні, що дозволяє фахівцям займатися навіть з малюками. Майже всі діти люблять займатися творчістю в тій чи іншій формі, тому заняття арт-терапією дошкільнята сприймають як гру. Фахівцям не доводиться нікого змушувати, варто лише створити доброзичливу атмосферу і організувати цікаве проведення часу.

    Заняття проходять як в індивідуальній, так і в груповій формі. Групові заняття сприяють розвитку впевненості в собі, згуртованості дитячого колективу, зняття напруги, розвитку довільної поведінки, розвитку комунікативних навичок, навчає здатності адекватно тілесного вираження різних емоційних станів і т.д.

    Результатом  арт-терапевтичної роботи може бути:

    • зниження рівня тривожності, агресії;
    • позбавлення дитячих страхів;
    • розвиток вміння показувати та висловлювати свої емоції;
    • поліпшення дрібної і загальної моторики;
    • зменшення нав’язливих рухів.

    Арт-терапія дозволяє не просто добре проводити час і розвивати творчий потенціал, але ще і навчає висловлювати свої почуття і емоції. Спочатку це може викликати труднощі, але потім – процес захоплює і затягує. Завдяки правильній побудові взаємовідносин з оточуючими і самим собою людина вчиться жити в гармонії.

    Пісочна терапія

    Одним з різновидів арт-терапії є пісочна терапія, яка особливо актуальна для дітей дошкільного віку. Адже маленькі діти не в змозі виразити свої думки через недостатній мовленнєвий розвиток, бідність уявлень або затримку загального розвитку.


    Головна перевага методу полягає в тому, що дитині надається можливість будувати свій особистий світ в живому тривимірному просторі, модель свого мікрокосмосу, відчуваючи себе його творцем.
    Ще однією безсумнівною перевагою даної техніки є те, що її можна використовувати з самого раннього дитинства.
    Це дозволяє нам дізнатися про те, як малюк бачить навколишній світ, чого він боїться і про що переживає.
    Всі актуальні думки дитини покажуть персонажі пісочної гри.

    Пісочна терапія буде корисна всім, однак найбільш актуальна вона для дітей, які зіткнулися з наступними проблемами:

    • невротичні порушення: підвищена тривожність, енурез, заїкування та інші;
    • СДУГ;
    • фобії, страхи, тривожність, панічні стани;
    • кризові ситуації (втрата, розлука, розлучення батьків, народження сестри або брата);
    • небажання розповідати про себе;
    • замкнутість, пригніченість, низька самооцінка, сором’язливість;
    • міжособистісні і внутрішньо особистісні конфлікти.

    Протипоказання до використання пісочної терапії:

    • епілепсія;
    • шизофренія
    • шкірні захворювання і порізи на руках.

    Пісочна терапія для дітей дошкільного віку – це гра, політ дитячої фантазії, творчий процес, підкріплений несвідомим. Тут немає правил і певних технік, а тому немає і приводів для засмучення малюка – все, що він робить, правильно і необхідно.

    Музикотерапія – це особлива форма роботи з дітьми, з використанням музики в будь-якому вигляді (записи на магнітофоні, прослуховування дисків, гра на музичних інструментах, спів, рухи під музику та ін.) Музикотерапія дає можливість активізувати дитину, долати несприятливі установки і відносини, покращувати емоційний стан. Музика є засобом корекції емоційних відхилень, страхів, рухових і мовних розладів, відхилень у поведінці, при комунікативних труднощі, і при лікуванні різних соматичних і психосоматичних захворювань. Сучасні дослідження показали, що можливості застосування музикотерапії як в психолого-педагогічної корекції, так і в лікувально-профілактичній медицині досить широкі і можуть включати в себе різноманітні програми.

    Використання  музикотерапії.

    Музика необхідна дітям протягом всього дня. Це не означає, що вона повинна звучати безперервно і голосно. Музика повинна прослуховуватися дітьми дозовано, в залежності від часу доби, виду діяльності, навіть настрою дітей: вранці рекомендується включати сонячну мажорну класичну музику, добрі пісні з хорошим текстом; для розслаблення, зняття емоційної та фізичної напруги, для приємного занурення в денний сон необхідно скористатися благотворним впливом мелодійної класичної та сучасної релаксуючої музики, наповненої звуками природи (шелест листя, голоси птахів, стрекотіння комах, шум морських хвиль і крик дельфінів, дзюрчання струмочка). Діти на підсвідомому рівні заспокоюються, розслабляються; пробудженню дітей після денного сну допоможе тиха, ніжна, легка, радісна музика. Дітям легше і спокійніше переходити зі стану повного спокою до активної діяльності.

    Про ефективність арт-терапії можна судити на підставі позитивної динаміки у розвитку та активізації участі в заняттях, посилення інтересу до результатів своєї творчості, збільшення часу самостійних занять. Творчість дитини – важливий елемент становлення його власної самосвідомості і саморозуміння. Дитина ніби переробляє світ під себе і допомагає сама собі зрозуміти його краще. Вона вчиться осягати красу цього світу і навчається бачити «білі плями», які необхідно заповнити своєю творчістю для того, щоб світ став ще краще.