• У квітні 2016 року у будинку дитини «Сонечко» завдяки нашому другу з Німеччини, Роберту Айденшинк була відкрита сенсорна кімната.

    Сенсорна кімната – це організована особливим чином навколишнє середовище, що складається з великої кількості різного виду стимулів, які впливають на органи зору, слуху, нюху, тактильної і вестибулярні канали, що дозволяє оптимально реалізувати фізичний, психічний і соціальний потенціал дітей.

    За допомогою методу, розробленому Джин Айріс (Jean Ayres), в роботі з дітьми з ДЦП використовуються такі елементи сенсорної кімнати, як сухий басейн, сенсорна доріжка, пуфик комфорт та крісло Трансформер, що допомагають знизити м’язовий тонус та дають можливість відчути себе у просторі.  З дітьми з затримкою психо-фізичного розвитку проводиться корекційна робота, що спрямована на симуляцію розвитку сенсорної сфери за допомогою колони з бульбашками, ігрового пано та піску. Для дітей з  порушеннями розвитку емоційно-вольової та комунікативної сфер використовуються прилад динамічної заливки світла, робота з піском, сухий басейн та музичний центр з метою зняття психоемоційного навантаження та проявів тривожного стану та страху. Для дітей з порушенням соціальних форм поведінки здійснюється робота з розвитку здібності до емоційної регуляції власної поведінки, тренування процесів гальмування та збудливості, необхідних при підвищеній збудливості і агресивності дитини за допомогою музичного центру, сухого басейну, пано «Зоряне небо», безпечного оптоволоконного пучку та ігрового пано.

    Метою сенсорної кімнати є збереження та зміцнення психофізичного та емоційного здоров’я наших вихованців з допомогою мультисенсорного середовища.

    Для того, щоб привернути та підтримувати увагу дітей ми використовуємо зорове та звукове середовище. За допомогою світлооптичних та звукових ефектів ми стимулюємо зорові та слухові аналізатори, стимулюємо рухову активність та дослідницький інтерес, що дозволяє ширше дитині пізнати світ.

    За допомогою музичного центру наші діти вчаться позитивно реагувати на оточуючий світ та знайомляться з різноманітними музичними творами, прослуховують класичні етюди, звуки природи, які  підсилюють слухове сприйняття, тонізують центральну нервову систему.

    Відчуваючи вібрацію колони з бульбашками та сприймаючи зміну кольорів у наших дітей розвивається увага,  сенсорні канали, зокрема тактильні відчуття за рахунок вібрації колони та симулюємо розвиток мови.

    За допомогою приладу динамічної заливки світла (типу проектора)  наші вихованці можуть відчути себе у атмосфері чарівного світу  та створити позитивну емоційно забарвлену атмосферу, що допомагає розвити уяву і фантазію, уміння концентрувати свою увагу на «північному сяйві».

    Безпечний оптоволоконний пучок. Діти перебирають волокна, тримають, обмотують навколо тіла, рук і лягають на них. Кольори міняються, привертають увагу і заспокоюють наших підопічних.

    За допомогою панно “Зоряне небо” наші вихованці потрапляють у казковий світ де відбувається  стимуляція зорових і тактильних аналізаторів, розвиток зорової координації та  формування уявлень про галактику.

    За допомогою панно “Зоряне небо” наші вихованці потрапляють у казковий світ де відбувається  стимуляція зорових і тактильних аналізаторів, розвиток зорової координації та  формування уявлень про галактику. За допомогою м’якого середовища наші діти відчувають затишок, комфорт та безпеку, створюються умови для релаксації, емоційної рівноваги та психологічного комфорту. 

    Сухий басейн використовуємо  як для релаксації, так і для активних ігор. Постійний контакт всієї поверхні тіла з кульками, що наповнюють басейн, дає можливість краще відчути своє тіло і  створює м’який масажний ефект, що забезпечує глибоку м’язову релаксацію. Тіло в басейні весь час має безпечну опору, що особливо важливо для дітей з руховими порушеннями.

    За допомогою пуфика «Комфорт» у наших вихованців відбувається тактильна стимуляція тих частин тіла, які стикаються з поверхнею. Гранули, що наповнюють пуфик, чинять легку масажну дію, сприяючи кращому розслабленню.

    Дитяче крісло “Трансформер” повторює форму тіла дитини, що сприяє фізичному та психічному розслабленню.

    Тактильне середовище  дозволяє нашим дітям опанувати нові відчуття та розвинути тактильну чутливість, вчить координації.

    За допомогою ігрового пано діти придумують ігровий сюжет, що розвиває уяву і фантазію дитини та знімають емоційне навантаження, обмацуючи деталі, дитина вчиться розрізняти різні властивості предметів.

    За допомогою сенсорної доріжки для ніг ми впливаємо на рецептори стопи, розвиваємо тактильне сприйняття, координацію.

    Робота з піском благотворно впливає на психоемоційний стан наших вихованців. За допомогою піску, діти  розвивають фантазію, творчі здібності, дрібну моторику, стимулюємо розвиток мовлення.Чарівний світ сенсорної кімнати не залишає байдужим нікого. Корекційно-розвивальна робота у сенсорній кімнаті позитивно впливає на фізичний, психічний і емоційний стан наших дітей. Нашими першими досягненнями в сенсорній кімнаті є поліпшення комунікабельності і спілкування, підвищення пізнавальної, рухової активності і віра у власні сили наших вихованців. Тому ми і далі плануємо корекційне втручання з використання даного методу. 

     

    Автор: практичний психолог Мазурик І.О.

АРТ-ТЕРАПІЯДРУГИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ФОРУМ З ДИТЯЧОЇ ПАЛІАТИВНОЇ ДОПОМОГИ